Table of Contents Table of Contents
Previous Page  24 / 32 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 24 / 32 Next Page
Page Background

24

TURMARSJNYTT 1 - 2012

har dannet grunnlaget for Svolværs eksistens

fra gammelt av. Byen er i dag Lofotens

største fiskevær og viktigste handelssentrum.

Svolvær er også et viktig kommunikasjons-

senter. Stedet har en betydelig og allsidig fis-

keindustri, samt verkstedsindustri. Svolvær

er i tillegg sentrum for kunstnerne i

landsdelen.

Lofoten krigsminnemuseum har Norges

største utstilling av uniformer og mindre

gjenstander fra andre verdenskrig. Museet

gir et korrekt og balansert bilde av krigs-

årene 1940-45. Her finner man eget rom om

Lofotraidet 4. mars 1941. Det var det første

raid i verden. Etterpå ble en del av byen

brent av tyskerne som hevn.

Svolværgeita (569 meter over havet og

5 fot mellom hornene) er en merkverdig

fjellformasjon i Fløyfjellet ovenfor Svolvær

som har fristet mange fjellklatrere.

Fredag 19. august våknet vi til regn og

gråvær. Dette holdt seg utover dagen. Etter

frokost dro vi til Shell Svolvær Bilistsenter

som ligger ved E10 like nord for Svolvær

sentrum. Herfra startet Vågantrimmen på 5

eller 10 km. En god beskrivelse av løypa

gjorde det lett å finne frem i terrenget.

Fra start gikk vi forbi vårt hotell og

spisestedet Bacalao hvor vi hadde vært

kvelden før. En liten statue av trubaduren

Jack Berntsen er plassert i nærheten. Et

stykke ut i løypa kunne vi ha sett

Kongstindene rett imot oss hvis det ikke

hadde vært så grått denne dagen. Den

høyeste toppen heter Løva. Vi gikk langs

Kongsvann og opptil Svolværvannet. Etter å

ha tilbakelagt 10 km var vi tilbake i Caroline

Harveys vei og Shell. Før vi forlot Svolvær

traff vi Karin A. Bøhn som er primus motor i

Lofoten TMK.

Klokken 15 hadde vi avreise med bussen

som skulle føre oss til Evenes. Ca en time

senere kjørte vi over Raftsundbroen som

stod ferdig i 1998. Vi kjørte gjennom

Raftsundtunnelen som er ca. 1500 meter

lang og Ingelsfjordtunnelen med 1310 meter.

Litt etter kl. 16 kom vi til Lødingen

kommune. Vesterstraumen bro og Auster-

straumen bro ble passert. Kvæfjord

kommune i Troms kom vi til mens vi kjørte

igjennom Sørfjordtunnelen. Så kom i rask

rekkefølge Kåringen turistsenter, Lødingen

senter og Tjeldsund kommune. 17.30 var vi i

Harstad og ca 10 minutter senere kjørte vi

over Tjeldsundbroen som er 1,4 km lang.

Vi var da i Skånland kommune.

Flyavgang fra Evenes var 20.05, og en

time og 40 minutter senere landet vi på

Gardermoen.

Bacalao på menyen. Fra venstre Rolf, Svein, Kjell og Arve.