18
BLADET FOLKESPORT 1 - 2006
I fjor høst passerte jeg 22.000 kilo-
meter. Jeg har med andre ord lenge
sendt inn mitt kilometerkort for
hver 1000 km. Dette synes jeg har
vært passe. Neste «mål» er nå ikke
før 25.000 kilometer. Deretter er
det hele 5000 kilometer mellom
hver gang det skal sendes inn. Så
lenge det stort sett har vært den
kilometerslukende eliten som har
forholdt seg til disse intervallene
mellom hver innsendelse har nok
dette fungert sånn noenlunde bra.
Problemet nå er at stadig flere av
oss som ikke sluker like mange
kilometer i året, gjennom mange
års trofast innsats, også er kommet
til dette stadiet. For slike som meg
innebærer dette flere problemer.
For det første er det kun plass til
26x13=338 stempler i de store gule
kilometerkortene. Skal man klare
seg med et enkelt kort må man
altså prestere gjennomsnittlig 14,8
km pr. stempel. Mange har et langt
lavere gjennomsnitt enn dette. Et
annet moment er at 5000 km er
veldig mye når man som meg går
ca. 1000 km årlig. Med dagens sys-
tem må jeg etter hvert gå ca. 5 år
mellom hver gang jeg kan sende inn
kilometerkortet. Jeg er sikkert ikke
den eneste som etter hvert er kom-
met i en slik situasjon.
For noen år siden ble reglene for
deltakerstemplingen endret slik at
man nå alltid sender inn dette for
hvert 25. stempel. Kanskje tiden
rett og slett er kommet for tilsva-
rende reformer også for innsendelse
av kilometerkortet? Jeg kan tenke
meg en ordning der kilometerkortet
kan sendes inn for hver 1000 km
også etter 22.000 km, med kun
diplom for 23.000 km, 24.000 km,
osv. akkurat som med deltakerbevi-
sene. Noen foretrekker nok dagens
system, så kanskje man kunne gjøre
det valgfritt å samle på slike ekstra
diplomer? Det hadde i hvert fall
vært fint om NFF ville jobbe for å
få dette døftet i de riktige interna-
sjonale fora.
Med vennlig vandrehilsen fra
Sigvald Grøsfjeld jr., Stavanger
Forbundsstyret behandlet oven-
nevnte forslag i styremøte den 28.
januar, sak 11/06 der det ble truffet
følgende vedtak:
”Ordningen med premiering for
antall kilometer etter 22.000 km
praktiseres som i dag. Saken
Noen tanker rundt
kilometerstemplingen