bygget i ca. år 211
e.kr., da romerne
invaderte England. Muren ble bygget
som vern mot de ville hordene fra
nord, skottene.
Meningen var at muren skulle
bygges så bred at skulle gå an å kjøre
på den med hest og vogn. Den bred-
den som ble bestemt på muren, er
den samme som bredden på jernba-
nen i dag. Det viste seg imidlertid at
det gikk for sent med byggingen slik
at de måtte redusere bredden. Det er
allikevel et imponerende byggverk.
Det var mange mennesker som
vandret langs muren. De fleste gikk
nok ikke for stempler, men kun for
sin egen fornøyelses skyld. Det var
tydelig et populært fritidstilbud.
Turen går i et åpent, kupert land-
skap, med fin utsikt. Selvsagt klarte
jeg å passere vendepunktet, uten å
oppdage det. Så turen fortsatte et par
kilometer videre, før jeg oppdaget
fadesen. Hadde ikke gjort hjemme-
leksen godt nok. Det får man svi for.
Men for å se positivt på det, så
fikk jeg se litt ekstra. Tilbaketuren
gikk langs den gamle militærveien
som lå litt lavere nede i dalsøkket.
Da jeg kom tilbake til startstedet
oppdaget jeg at bussen med mine
skolevenner var kjørt. Hva skulle jeg
nå ta meg til, inntil den ordinære
bussen kom. Først var det å ta en
skikkelig inspeksjon av fortet. Da det
var gjort, var det fremdeles lenge
igjen å vente. Hva med en ny tur?
Som tenkt så gjort. Jeg gikk 10
kilometeren en gang
til. Da målområdet
var nådd nok en
gang, gikk turen
langs muren et par
kilometer motsatt
vei. Omsider var det
tid for bussen som
gikk til Newcastle.
Jeg hadde fått en hel
dag ute i naturen.
Turmarsj lar seg
altså godt forene
med andre reisepla-
ner. Fotball og tur-
marsj var en fin
kombinasjon.
Dette var en tur som
kan anbefales.
24
BLADET FOLKESPORT 2 - 2005